La présidente de l'iriv a écrit trois articles pour le projet Prove
1- en décembre 2021, un article bilan de l'expérimentation réalisée dans les 6 pays partenaires, publié sur le site de Défis-Métiers- cliquer ici
2- en avril 2021, un article sur l'outil numérique développé par l'équipe de l'iriv pour le projet Prove présentant les 3 productions intellectuelles- cliquer ici
3- en juillet 2020, un article présentant l'actualité du projet Prove dans un contexte de pandémie et d'incertitude économique en Europe - cliquer ici
Voici une bibliographie sélective sur la VAE, en particulier des articles ou ouvrages écrits par des partenaires du projet PROVE
Cedefop (2009) European guidelines
for validating non-formal and informal learning. Luxemburg: European Union.
Duvekot, R.C., VPL in 10 steps. In: Duvekot, R.C., C.C.M. Schuur & J.
Paulusse (eds.) (2005). The unfinished
story of VPL. Valuation and validation of prior learning in Europe’s learning
cultures. Vught: EC-VPL, pp. 11-28.
Duvekot, R.C. (2006). Rozen voor het oprapen. Over beroepsvorming, EVC
en persoonlijke ontwikkeling. Openbare les, uitgesproken op 15 november
2006. Amsterdam: HvA Publicaties.
Duvekot, R.C., G. Scanlon, A. Charraud, K. Schuur, D. Coughlan, T.
Nilsen-Mohn, J. Paulusse & R. Klarus (eds.) (2007). Managing European diversity in lifelong learning. The many perspectives
of the Valuation of Prior Learning in the European workplace. Nijmegen/Vught/Amsterdam,
HAN/EC-VPL/HvA.]
Duvekot, R.C., Kang, D.J. & Murray, J. (eds.) (2014c), Linkages of VPL. Validation of Prior
Learning as a multi-targeted approach for maximising learning opportunities for
all. Vught: EC-VPL, Series VPL Biennale 2.
Duvekot, R.C., Halba, B., Aagaard, K., Gabrscek, S. & Murray, J. (eds.) (2014a), The Power of VPL. Validation of Prior
Learning as a multi-targeted approach for access to learning opportunities for
all. Vught: EC-VPL, Series VPL
Biennale 1.
Duvekot, R.C., Breaking ground for Validation of Prior Learning in lifelong
learning strategies. In: Duvekot, R.C. et al (2014b) The Power of VPL. Vught: EC-VPL, pp. 21-39.
Ecotec (2007), European Inventory on
Validation: 2007 Update. Validation of Informal and Non-formal Learning in the
Private sector – a compendium. Brussels/Thessaloniki: Education
and Culture DG/Cedefop.
Ervaring (2012), Ervaring met
erkennen van Ervaring. Utrecht: FCB.
European Commission (2013), European
Year of Ctizenship, http://europa.eu/citizens-2013/
European Parliament & Council ( 2008), Recommendation on the
establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning,
Brussels: 2008/C 111/01
European Commission (2006), Recommendation of the European Parliament and
of the Council, December 2006, Key competences for lifelong learning
European Commission (2000), Charter of Fundamental Rights, signed and
proclaimed by the Presidents of the European Parliament, the Council and the
Commission at the European Council meeting, Nice, 7 December
Feenstra, P.B., Raai, R. van & Duvekot, R.C.
(2003), EVC at a glance. EVC-development in the Netherlands. Houten,
Kenniscentrum EVC.
Halba B. (2016) : "La reconnaissance des acquis d'une expérience bénévole- pour une diversité des apprentissages et des apprenants", Lyon: Chronique sociale- actes d'un Séminaire international organisé
par le Comité Mondial des Apprentissages tout au long de la vie (CMA)
au Conservatoire nationale des Arts et Métiers (CNAM, mars 2016).
Halba, B.
(2014) : Guide pour accompagner les
publics migrants dans une démarche VAE , Paris : iriv & Cité
des Métiers
Halba, B. (2012) : The validation of
competences - a key issue to enhance access to Higher Education, Timisoara: Journal of Educational Sciences –
2/2012- 10-19.
Halba, B. & alii (ed) (2012) : The
Migrapass – a portfolio and a companion for migrants, Final research report –Paris: iriv, 10/2012
Halba, B. ( 2011) : Valuing volunteering : a major issue for the European
Year of Volunteering , Communication, University of
Liverpool: VALUE.
Halba, B. (2010), Community-University collaborations:
exploring models, sharing good practice. The lifelong learning perspective,
Communication, Durham : Grey College, Durham University
Halba, B. (2007), Volunteering in the
VPL perspective, Duvekot, Ruud et
al. (eds) Managing European diversity in lifelong learning , Nijmegen : HAN
University, Foundation EC-VPL, Hogeschool van Amsterdan.
Hargreaves, D. (2004-2006) Pamphlets
on Personalising Learning. Londen: Demos.
Lyotard, J.F. (1988). Het postmoderne
weten. Kampen: Kok Agora.
Kappe, R., Smits R. & Bekker E., 2011, The training-model for assessors
of Inholland University, Amstelveen, Inholland/ECI
Kleef, J. van (2012), Quality in
Prior Learning Assessment and Recognition for Internationally Educated Nurses.
Thesis. Not-published.
OECD, 2007, Qualifications systems: bridges to lifelong learning, Paris:
OECDE
Tillema, H. (2001). Assessment van competenties: van beoordelen naar ontwikkelen.
Alphen aan den Rijn: Kluwer.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire